VILKÅR OG BETINGELSER

Firma Hedinz AS eier og driver nettbutikken www.fotogull.no begge med org.nr.: 919 567 341. Følgende vilkår og betingelser gjelder ved bestilling av tjenester på www.fotogull.no.

Når en kunde bestiller tjenester fra www.fotogull.no, inngår han/hun samtidig en avtale med Hedinz AS, Postboks 340, 5323 KLEPPESTØ. Vilkår og betingelser må aksepteres for å gjennomføre et kjøp i Nettbutikken. Ved å akseptere vilkår og betingelser, godtar kunden vilkårene og betingelsene i sin helhet.

Personvernregler
Hedinz AS har en egen personvernerklæring som forklarer hvilken informasjon som samles inn og hva den brukes til. Gå til personvern.

Oppdateringer og modifikasjoner.
Det kan være nødvendig for Hedinz AS å regelmessig oppdatere vilkår og betingelser. Hedinz AS forbeholder seg retten til når som helst å oppdatere eller endre disse bruksvilkårene. Enhver slik oppdatering eller endring vil tre i kraft umiddelbart etter at den endrede versjonen av vilkårene for bruk er lagt ut på nettstedet. Det er kunden sitt ansvar å gjennomgå nettstedet fra tid til annen for å sikre at vedkommende aksepterer alle vilkår og betingelser.

Alder og bosted
Kun myndige personer over 18 år som er bosatt i Norge kan benytte seg av tjenester hos www.fotogull.no.

Kjøp av tjenester
Når kunden gjennomfører et kjøp i nettbutikken inngås en bindende avtale i det han/hun sender inn sin bestilling. Så snart kunden har sendt inn bestillingen, sender www.fotogull.no en bekreftelse pr. e-post. Kunden må alltid kontrollere at informasjonen i tilsendt bestillingsbekreftelse er korrekt.

Prisene som fremgår for tjenestene på datoen for bestilling er gjeldende og inkluderer merverdiavgift til gjeldende sats, men er eksklusive fraktkostnader, med mindre annet er beskrevet. Unntaksvis kan det oppstå feil eller mangler i tilbud og priser hos www.fotogull.no. I slike tilfeller forbeholder Hedinz AS seg retten til å avvise/kansellere hele eller deler av bestillingen. Dette gjelder også selv om kunden allerede har mottatt sin bestillingsbekreftelse. Slike feil må imidlertid alltid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Ved nedsatt pris, salg eller tilbud i nettbutikken, gjelder prisene så langt beholdningen rekker. Eventuell rabatt gjelder for ett kjøp og kan ikke overføres til returer, bytter, reklamasjoner eller fremtidige bestillinger.

Bestilte digitale filer forblir Hedinz AS sin eiendom inntil fullstendig innbetaling av kjøpesummen er mottatt.

Avslag på tjenester
Hedinz AS forbeholder seg, etter eget skjønn, retten til å nekte noen personer tjeneste, avslutte kontoer, avvise ytelse av tjenester på noe materiale eller kansellere bestillinger.

Betaling
Betalingstjenester leveres av våre samarbeidspartnere Klarna, Stripe, Paypal og Vipps og består av følgende betalingsmåter: Faktura, Delbetaling, Visa, Mastercard, American express, PayPal og Vipps.

Hedinz AS kan nekte å godta visse betalingsmåter for en gitt bestilling og vise til andre betalingsmetoder. Kunden er ansvarlig for eventuelle kostnader påløpt i forbindelse med sine transaksjoner. Ved forsinket eller manglende betaling, påløper inkasso- og purregebyr i samsvar med forsinkelsesrenteloven av 17. desember 1976 og inkassoloven av 13. mai 1988. Fakturaer og kreditnotaer vil som oftest sendes elektronisk.

Levering og leveringstid
Fotogull.no leverer kun tjenester innenfor Norges grenser, dog ikke til Svalbard og Jan Mayen.

Når kundens bestilling er mottatt vil fotogull.no automatisk sende adresselapp fra Bring eller Posten til kunden på e-post. Adresselapp med klister sendes pr. post på forespørsel fra kunde.

Det er kundens ansvar å sørge for at materiell blir forsvarlig innpakket før det sendes. Ofte er det flere omlastninger og omsorteringer underveis, slik at emballasjen må være solid og tilpasses det gods som skal fraktes. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale, slik at det kan fange opp trykk og støt og beskytte innholdet.

Hedinz AS fraskriver seg alt ansvar for materiell under transport med Posten Norge AS (Bring og Posten). Dette betyr at ansvar for tap, tyveri og skade av kundens materiell overføres til Hedinz AS først når materialet er ankommet fotogull.no sitt digitaliseringsverkted. Ansvar for tap, tyveri og skade av materiell går tilbake til kunden når materialet blir tilbakelevert med Bring/Posten.

Ved å sende materiell til Hedinz AS erkjenner kunden at Hedinz AS ikke er ansvarlig for tapt, stjålet og skadet materiell sendt med Posten Norge AS (Bring og Posten).

Normalt leveringstid på tjenester er 2 til 8 uker etter at materiell er ankommet digitaliseringsverkstedet. I sjeldne tilfeller kan leveringstiden forlenges ytterligere.

Uavhentede pakker
Forsendelser som ikke blir hentet av mottaker innen 14 dager returneres til fotogull.no. I slike tilfeller ilegges kunden en avgift på Kroner 300,- for kostnader i forbindelse med fotogull’s administrasjon, frakt, returfrakt og håndtering. Kunden vil motta en e-post fra fotogull om dette.

Reklamasjon
Fotogull.no kontrollerer nøye alle digitaliserte filer som leveres til kunden. Dersom det allikevel foreligger en mangel, må kunden innen rimelig tid etter at han/hun har oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi Hedinz AS skriftlig melding via fotogull.no eller pr. post om at han/hun vil påberope seg reklamasjon samt reklamasjonsårsak. Hedinz AS forbeholder seg retten til å nekte et ugyldig krav dersom det viser seg at produktet/digitalfilen ikke er defekt i henhold til forbrukerlovgivningen.

Flere av fotogull.no sine tjenester er automatisert og prises etter dette. Eldre analogt materiell er som regel blitt nedbrutt over tid og det kan forekomme flekker, striper, støvkorn, redusert bildekvalitet m.m. på bilder, videoer og filmer. Lydkvalitet kan også fremstå som redusert. All digitalisering av smalfilm herunder 8mm og Super 8 skjer uten lydspor. Les mer om dette under Tjenester.

Angrerett
Digitalt innhold levert på fysisk medium
Angrefristen er 14 dager fra dagen kunden mottok produktene. For å benytte seg av angreretten, må kunden varsle Hedinz AS på en slik måte at det ikke er noen tvil om at vedkommende benytter seg av angrerett. Dette kan for eksempel være skriftlig via fotogull.no, e-post eller pr. post. Kunden kan benytte seg av tilsendt skjema, men dette er ikke et krav. Kunden må oppgi navn, adresse og annen relevant informasjon som bestillingsnummer, fakturanummer og navn på produktet.

Kunden er forpliktet til å returnere eller levere tilbake alle produkter/fysisk medium til Hedinz AS så snart som mulig, og senest innen 14 dager fra dagen vedkommende varslet Hedinz AS om angrerett. Forpliktelsen ovenfor vil anses som oppfylt dersom kunden returnerer varene før utløpet av 14-dagersperioden. Produktene skal være i original tilstand og i originalemballasje.

Kunden er ansvarlig for returfrakten, dens kostnader, og for å behandle og pakke inn produktene slik at disse ikke skades når de er i vedkommendes besittelse eller under returtransporten til Hedinz AS. Det anbefales at kunden benytter seg av returforsendelse med sporing og samme emballasje som produktene kom i, hvis dette lar seg gjøre. Hedinz AS aksepterer ikke returforsendelser sendt pr. postoppkrav.

Når Hedinz AS har alle produkter i hende vil kundens innbetaling bli tilbakeført. Beløpet overføres med den samme betalingsmåten kunden benyttet for den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet er avtalt med kunde eller at noe oppstår som hindrer slik tilbakebetaling.

Angreretten gjelder ikke for produkter/fysisk medium med lyd- eller bildeopptak med brutt forsegling. Ved å bryte forseglingen på fysisk medium som f.eks. DVD, CD, USB-minnepenn, minnekort og ekstern harddisk, erkjenner kunden at angreretten faller bort.

Digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium
Ved nedlasting eller strømming av digitale enkelttjenester, vil angreretten falle bort så snart tjenesten lastes ned/strømmes. Kunden er innforstått med at angreretten faller bort i det han/hun samtykker til nedlasting av digitalfiler via sky tjeneste.

Informasjonskapsler
Fotogull.no benytter informasjonskapsler (cookies), som de fleste andre nettbutikker, og i henhold til norsk lovgivning. En cookie er data som lagres i nettleser for at nettsiden skal kjenne tidligere besøkende igjen fra side til side og besøk til besøk. Dette gir besøkende en mer optimal nettbutikksfunksjonalitet som for eksempel at tjenester som blir lagt i handlekurv blir husket og enklere innlogging. Ved å bruke nettsiden fotogull.no samtykker besøkende bruk av informasjonskapsler.

Online nedlasting av digitaliserte filer (14 dager)
Når man bestiller digitalisering hos Fotogull kan kunden velge å motta sine digitaliserte filer via Online nedlasting (skytjeneste).

Leveringsprosess:
a. Etter fullført digitalisering vil Kunden motta en e-post med informasjon om hvordan Filene kan lastes ned fra skyen.
b. Kunden må følge de instruksjonene som er gitt i e-posten for å få tilgang til og laste ned Filene.

Leveringstid:
a. Fotogull vil strebe etter å gjøre Filene tilgjengelige for nedlasting så snart som mulig etter fullført digitalisering.
b. Leveringstiden kan variere avhengig av Filenes størrelse og andre faktorer, og Fotogull gir ingen garantier for nøyaktig leveringstid. Normal leveringstid er oppgitt til 2 – 8 uker.

Bruk av Skytjenesten:
a. Kunden er ansvarlig for å ha tilgang til en kompatibel enhet og internettforbindelse for å kunne laste ned Filene.
b. Kunden skal overholde alle vilkår og betingelser som gjelder for den skytjenesten som brukes for nedlasting av Filene.

Eierskap og Lisens:
Kunden beholder eierskapet til Filene, men gir Fotogull en begrenset lisens til å lagre og levere Filene til Kunden via nettsky i en periode på ca 14 dager.

Avgifter:
Kunden er ansvarlig for eventuelle avgifter eller kostnader knyttet til nedlasting av Filene fra skyen, inkludert internettforbindelse og skytjenesteabonnement.

Ansvarsfraskrivelse:
a. Fotogull er ikke ansvarlig for tap, skade eller tap av data som oppstår som følge av bruk av skytjeneste eller nedlasting av Filene.
b. Fotogull gir ingen garantier, uttrykkelige eller implisitte, med hensyn til skytjenestens ytelse eller Filenes kvalitet.

Sletting av filer:
Etter 14 dager, forbeholder Fotogull seg retten til å slette filene i skyen uten ytterligere varsel. Dersom kunden ønsker å forlenge tiden eller trenger filene etter utløpet av perioden, må han/hun kontakte Fotogull for å avtale videre.

Langtidsoppbevaring av digitaliserte filer

Lagringstidspunkt:
Kunden aksepterer og er innforstått med at Fotogull lagrer digitaliserte filer i en periode på minst ett år fra den datoen digitaliseringen er fullført. Dette gjøres for å sikre at kunden har tilgang til sine filer i en rimelig periode etter digitaliseringen.

Formål med lagring:
Lagring av de digitaliserte filene tjener flere formål:

Sikkerhet: Fotogull lagrer kundens filer som en sikkerhetskopi for å beskytte dem mot tap som kan oppstå på grunn av tekniske feil, skader eller andre uforutsette hendelser.
Tilgjengelighet: Fotogull gir kunden tilgang til sine filer når han/hun trenger dem, noe som gjør det enkelt for kunden å dele, gjenopprette eller bruke dem.
Tjenestekvalitet: Fotogull bruker lagrede filer til å forbedre kvaliteten på digitaliseringstjenesten, ved for eksempel å tilby reparasjon og forbedring av bilde- og filmkvaliteten.

Lagring på sikre servere:
Kundens digitaliserte filer blir lagret på lokale sikre servere og blir ikke lagret i skyen. Dette er for å gi en ekstra beskyttelse og kontroll over filene, samt for å unngå potensielle sikkerhetsrisikoer som kan være forbundet med skybasert lagring.

Kryptert lagring:
For å sikre at kundens filer har konfidensialitet og integritet, lagrer Fotogull alle digitaliserte filer kryptert. Dette betyr at de er beskyttet mot uautorisert tilgang og innsyn, og kun autoriserte personer har tilgang til å dekryptere filene.

Sletting av filer:
Etter utløpet av lagringsperioden på minst ett år, forbeholder Fotogull seg retten til å slette de lagrede filene uten ytterligere varsel. Dersom kunden ønsker å forlenge lagringstiden eller trenger filene etter utløpet av perioden, må han/hun kontakte Fotogull for å avtale videre lagring.

Ansvarsbegrensning
Ved å sende materiell til fotogull.no akseptere og godtar kunden at Hedinz AS sitt ansvar er begrenset på følgende måter:

– All informasjon, innhold, alt materiale og tjenester som er tilgjengelig gjennom nettstedet fotogull.no, leveres av Hedinz AS, med mindre annet er spesifisert skriftlig.

– Hedinz AS gir ingen garantier av noe slag for driften av nettstedet eller informasjonen, innholdet, materialet eller tjenestene som er på eller gjort tilgjengelig for kunden gjennom siden, med mindre annet er spesifisert skriftlig.

– Selv om fotogull.no tilstreber perfeksjon, hverken representerer eller garanterer Hedinz AS at tjenestene som tilbys vil være feilfrie, eller at alle feil vil bli rettet.

– Hedinz AS garanterer ikke at noen av tjenestene vil passe til brukerens spesielle formål. Hedinz AS kan ikke holdes ansvarlig for tilfeldige, følgeskader, spesielle eller straffende skader, tap av fremtidige inntekter eller inntekter, tapt fortjeneste, tap av virksomhets omdømme eller mulighet knyttet til brudd eller påstått brudd på disse vilkårene og betingelsene. Denne ansvarsbegrensningen vil være effektiv uavhengig av om slikt ansvar er basert på kontraktsbrudd, erstatningsansvar, strengt ansvar eller annen juridisk teori.

– Ved å sende materiell til Hedinz AS for konvertering, duplisering eller andre tjenester, godtar kunden at hvis materiellet går tapt eller blir skadet av oss, vil det kun erstattes med en tilsvarende type blank medium eller kostnaden for slike blanke medier. Hvis du for eksempel sender inn et videobånd til Hedinz AS for konvertering, og det blir skadet under konverteringsprosessen, har du kun rett til erstatning av et tomt videobånd eller kostnadene ved å bytte ut det fysiske båndet, uavhengig av hva som var på den opprinnelige videobåndet. Håndteringen av media fra Hedinz AS er ellers uten garanti eller ansvar.

Force majeure
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Hedinz AS å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer.

Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, tjenester, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Garanti fra kunde
Kunden samtykker herved å bruke nettstedet fotogull.no kun til lovlige formål og bare til egen personlig, ikke-kommersiell bruk. Ved å sende inn en bestilling, garanterer kunden følgende for Hedinz AS:

– materiell som blir sendt til Hedinz AS, er ikke i strid med lov om opphavsrett.

– alt innsendt materiale ble enten opprettet av kunden, eller kunden har tillatelse fra rettighetshaveren til å duplisere det innsendte materialet.

– materiale som blir sendt inn til Hedinz AS er ikke ærekrenkende, uanstendig, støtende, truende, krenkende, hatefulle, eller på annen måte bryter lov eller rettigheter til en tredjepart.

Skriftlig samtykke
Kundens rettigheter og forpliktelser i henhold til disse vilkårene og betingelsene kan ikke overføres til noen tredjepart – hverken frivillig eller ved lovdrift – uten forutgående skriftlig samtykke fra Hedinz AS.

Dato 01.11.2020

© Copyright 2017-2024 Fotogull